Vijf tips voor sales team management in drukke tijden in de horeca

sales team management

Vijf tips voor sales team management in drukke tijden in de horeca

Het festivalseizoen staat op uitbarsten en voor veel horeca aanbieders is het hoogseizoen met het dagelijks uitklappen van de terrassen begonnen. Met veel afspraken, hoge targets en inefficiënte routes kan de werkdag van je sales managers langs de horecagelegenheden behoorlijk stressvol zijn. Een deel van die stress is goed en zorgt voor de power om te scoren. Maar een deel van die stress kan ook een negatieve invloed hebben op de productiviteit van je verkoopteam. We zetten vijf tips op een rij voor het sales team management horeca in drukke tijden.

1. Weet wat er speelt

Net als bij je klanten en prospects moet je ook van je medewerkers weten wat er speelt. Dit kan helpen: The Five Whys. Toon interesse door vijf keer door te vragen en blijf niet op de oppervlakte. Als je een luisterend oor biedt dan kom je erachter wat het werk voor de klant, maar ook je medewerker makkelijker, leuker of efficiënter kan maken en daar is vaak niet eens veel voor nodig.

2. Beloon successen

Juist in drukke tijden wordt er vaak niet stilgestaan bij positieve zaken. Zorg ervoor dat je sales managers zich gewaardeerd voelen door successen te vieren en/of belonen. Denk aan een complimentje of een kleine verrassing bij het binnenhalen van een grote order. Wees alert en stimuleer sales managers op een positieve manier om in de drukte gefocussed te blijven op resultaat.

3. Zorg voor regelmaat

Iedereen heeft er een hekel aan en toch doet vrijwel iedereen het: ‘s avonds werken. Niet altijd nodig en zeker niet productief. Wanneer je elke ochtend vijf minuten de tijd neemt om je dag door te lopen gevolgd door een half uur mails verwerken, werk je gerichter en word je minder verrast door de gebeurtenissen van de dag. Leer account managers regelmaat in te bouwen in het werk. Bijvoorbeeld ook door af te spreken om bezoekverslagen direct in te voeren (in plaats van na de werkdag nog eens). Want wist je dat  ook succesvolle entrepreneurs Elon Musk (Tesla) en Jeff Bezos (Amazon) maar liefst 6 tot 8 uur slapen in een nacht? Regelmaat is de sleutel tot een productieve dag.

4. Plan efficiënt

De meeste account managers hebben geen hekel aan autorijden, maar niemand vindt het leuk om haastig te moeten rijden of om in files aan te sluiten. Een efficiënte bezoekplanning – lees: route-planning – voorkomt stress en zorgt ervoor dat accountmanagers hun dag positief ervaren. Zorg daarom voor overzicht in de gewenste bezoekfrequenties van de klanten in combinatie met hun adres. Dat maakt dat accountmanagers klanten die dicht bij elkaar zitten op één dag gaan bezoeken.

5. Maak het werk makkelijk

Neem een voorbeeld aan luchtverkeersleiders. Die werken onder extreem drukke omstandigheden, maar blijven altijd rustig. Hun truc? Ze hebben het goed georganiseerd. Op elk moment hebben zij volledig overzicht en nadat zij een beslissing hebben genomen, zetten zij een proces in gang (de landing bijvoorbeeld door de automatische piloot) en kunnen zij verder met de volgende activiteit. Zorg daarom dat accountmanagers met een druk op de knop een order kunnen plaatsen en iedereen automatisch geïnformeerd is. Als account managers al het verkoopmateriaal en de volledige klanthistorie bij zich hebben, dan kunnen zij een gesprek voorbereiden ‘van de auto op weg naar de ingang’. En datzelfde geldt voor het maken van het bezoekverslag. Richt het zo in, dat men dat tijdens of direct aansluitend aan het gesprek maken kan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *