Case study – Efficiënte en gestroomlijnde samenwerking buitendienst

Case study – Efficiënte en gestroomlijnde samenwerking buitendienst

Menrad Nederland is één van de grootste leveranciers van brilmonturen en zonnebrillen in de Nederlandse optiekmarkt met een uitgebreid portfolio aan eyewearcollecties. Sinds 2017 ondersteunt de Tablet Sales App het 8-koppige verkoopteam met de bezoekregistratie en ordering in de verkoop app.

Sander Menrad Tablet Sales App

Sander, Managing Director van Menrad Nederland: ‘’Door de Tablet Sales App kan de buitendienst zelfstandig werken, waardoor onze afdeling Customer Services zich weer op andere zaken kan richten. We gaan nu effectief en efficiënt met relaties om, ik heb inzicht in de gevoerde gesprekken en we maken gerichte bezoekplanningen.’’

Doelstelling

We vroegen Sander naar zijn wensen op commercieel vlak: ‘’Ik wil efficiënter werken, effectieve klantrelaties aangaan en een gestroomlijnde samenwerking tussen de buitendienst en iedereen op kantoor: Finance, Customer Service en Marketing.’’

Uitdaging

Menrad Nederland had geen eenduidige werkwijze, de samenwerking tussen verschillende afdelingen was niet optimaal en medewerkers maakten gebruik van verschillende systemen. De uitdaging: ‘’Hoe kunnen we efficiënter werken in de uren die we hebben? En tegelijkertijd vroeg ik me af: blijven we vasthouden aan de traditionele manier van klanten benaderen of moeten we een gedeelte van het salesproces gaan digitaliseren?’’

Oplossing

Sander besloot met de Tablet Sales App te gaan werken om zowel een digitalisatie- als efficiencyslag te slaan. ‘’Vooral vanwege de flexibiliteit en de vele mogelijkheden die deze app biedt heb ik voor de Tablet Sales App gekozen. Er is goed geluisterd naar onze wensen, waardoor de tool nu de oplossing is voor alles waar onze binnen- en buitendienst voorheen tegenaan liep.’’ De meest gebruikte modules zijn contacten en bezoekverslagen.

Resultaat

Het resultaat? ‘’Door de Tablet Sales App kan de buitendienst zelfstandig werken, waardoor onze afdeling customer services zich weer op andere zaken kan richten. We gaan nu effectief en efficiënt met onze relaties om, ik heb inzicht in de gevoerde gesprekken en we maken gerichte bezoekplanningen.’’ Een ander groot voordeel? ‘’Goede meting van distributie, zowel voor onze eigen producten als die van de concurrent. We kunnen eenvoudig en snel zien welke van onze merken de opticien voert en welke concurrerende merken. Dit geeft ons inzicht in waar onze merken nog niet liggen en daar kunnen we campagne op voeren.’’

Wil je ook een gestroomlijnde samenwerking tussen de buitendienst en andere afdelingen binnen jouw organisatie, waardoor je effectief en efficiënt met de klant om kunt gaan? We gaan hierover graag in gesprek!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *