4 tips en 3 kernwoorden klantvriendelijkheid verbeteren

4 tips en 3 kernwoorden klantvriendelijkheid verbeteren

Klantvriendelijkheid: leer te denken vanuit de klant
We menen allemaal te weten wat klantvriendelijkheid is, maar je vergroot of verbetert de klantvriendelijkheid van je organisatie alleen wanneer je ook echt vanuit de klant leert te denken en niet enkel vanuit je organisatie, of vanuit de dienst die of het product dat je wil verkopen.

Enkele tips
Om je op weg te helpen de tevredenheid bij jouw klanten te vergroten, volgt hieronder een aantal tips.

1. Vanuit de klant: wees duidelijk over het waarom
Wil je je klanten ergens toe bewegen, leg ze dan duidelijk uit waarom ze tot die actie over moeten gaan. Voor je medewerkers geldt uiteraard ook dat je ze goed dient te informeren, zodat zij je boodschap op een heldere manier aan je klanten kunnen overbrengen.
2. Vanuit de organisatie: zorg voor goed ingewerkte medewerkers
Vanuit je bedrijf is het van groot belang dat je (nieuwe) medewerkers goed inwerkt. Hierdoor zullen zij sneller productief zijn en eerder beschikken over de juiste kennis en ervaring. Naar klanten toe zullen zij dan eerder de boodschap waar onder punt 1 over is gesproken op de juiste wijze kunnen formuleren.
3. Vanuit de organisatie: gebruik software ter ondersteuning
Vanuit je bedrijf is het eveneens belangrijk je medewerkers tijdig op de hoogte te stellen van eventuele veranderingen in bijvoorbeeld het assortiment. Het gebruik van de juiste software kan hier min of meer automatisch voor zorgen. Je medewerkers hebben hierdoor ook meteen de meest up-to-date informatie voor je klanten. Daarnaast is de kans dat klanten verkeerde informatie toegezonden krijgen meteen een stuk kleiner.
4. Vanuit de klant: informeer tijdig (over de verwachte levertijd bijvoorbeeld)
Communiceer duidelijk wat de klant kan verwachten. Geef bijvoorbeeld direct een indicatie van de levertijd van een bepaald product en van wat je eventueel nodig hebt aan input van de klant. Mocht het zo zijn dat je je bij nader inzien toch niet lijkt te kunnen houden aan de aangegeven leveringstermijn, stel je zowel je medewerkers als je klanten dan ook weer op tijd op de hoogte van de vertraging en de nieuwe planning.

Enkele sleutelwoorden om mee af te sluiten
Behalve deze bovenstaande tips in je achterhoofd houden, zou je ook nog drie sleutelwoorden kunnen onthouden, die eigenlijk alles zeggen over wat er komt kijken om klantvriendelijkheid verbeteren te realiseren.

* Een klant vraagt om transparantie: dit bereik je door te allen tijde duidelijk en eerlijke informatie te verschaffen.
* Een klant vraagt om vindbaarheid: dit bereik je door producten, maar vooral ook informatie te allen tijde gemakkelijk toegankelijk te maken.
* Een klant vraagt om tijdigheid: dit bereik je door te allen tijde te leveren volgens afspraak of – wanneer het niet mogelijk is je aan de gemaakte afspraak te houden – tijdig te informeren en gewoon altijd te doen wat je belooft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *