De klant is koning. Klantrelaties onderhouden en optimaliseren

De klant is koning. Klantrelaties onderhouden en optimaliseren

Het is altijd handig om precies te weten hoe de klantenkring eruit ziet. Dat vergt wel wat verdieping en onderzoek, maar wie investeert plukt daar later de vruchten van. Je kunt op marketing en sales gebied namelijk effectief inspelen op de specificaties van de klantenkring. Daarnaast kom je er exact achter hoeveel geld jouw klanten je kosten, want ze leveren niet alleen geld op, maar kunnen ook kosten met zich meebrengen. We willen vanzelfsprekend met winst eindigen. Hoe zit dat precies?

Kosten klanten geld?

Klanten leveren geld op, ze kopen je product of maken gebruik van jouw dienst. Daarom ben je ooit je bedrijf begonnen. Klanten kunnen echter ook geld kosten. Bijvoorbeeld omdat ze behalve het product ook om uitgebreide services vragen. Of omdat ze een razendsnelle levering verwachten. Specifieke producten, zoals groente en fruit, moeten ook nog onder bepaalde condities geleverd worden. Als de klant de levering plots een dag later verwacht, moet jij de boel langer koelen. Bovendien kost het flink wat manuren om de exacte klantenkring in kaart te brengen.

De juiste berekening

Dit zijn allemaal kosten die je waarschijnlijk bij de prijs hebt inbegrepen. Blijkt nu toch dat bepaalde klanten meer geld kosten dan opleveren? Dan kun je een aantal oplossingen doorvoeren. Neem bijvoorbeeld alleen maar orders aan met een minimale omvang of breng transport- of administratiekosten in rekening als de klant onder een bepaald minimum bestelt. Klanten die juist boven dat minimum zitten kun je juist belonen. Met kortingen of interessante updates. Zo blijven ze enthousiast en creëert jouw bedrijf klantenbinding. Wie z’n klantenkring zo goed mogelijk in de gaten wil houden om klantenrelaties te behouden en zo nodig te optimaliseren, doet er goed aan maandelijks een rapportage te genereren. Daaruit kunnen interessante analyses worden opgesteld. Bijvoorbeeld wat de specifieke behoeften zijn van klanten of waar ze precies vandaan komen. Een goed CRM-systeem maakt die waakhondfunctie een stuk eenvoudiger.

Tablet Sales App

Ook de Tablet Sales App kan een bijdragen leveren aan de klantspecificaties. Bedrijven, partners en klanten die gebruik maken van de app of bezocht worden, laten hun klantgegevens achter. Op de klantenkaart kun je de klantgegevens bekijken. Zo kun je eenvoudig slim inspelen op de behoefte van jouw klant. Daarnaast is de app handig voor de accountmanager, omdat hij alles over het bedrijf binnen één app kan zien en volgen. Van het assortiment en de nieuwste updates tot mediadocumenten en verschillende brochures. Zo is hij altijd goed voorbereid. Handig dus! Meer weten? Neem gerust contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *