Case study – Eigen klantendatabase

Eigen klantendatabase en 200% meer campagne-orders

Case Study – HB08

Henk van Heel: “Een eigen klantendatabase en 200% meer campagne-orders.” 


Health Benefits 08 levert gespecialiseerde producten en diensten aan medische professionals (artsen en therapeuten) en de retailmarkt (apotheek, drogist en reformzaken). Hieronder vallen seminars, nascholingen, productinformatie en toepassing van homeopathica, fytotherapeutica en voedingssupplementen. Met een eigen vakbekwame buitendienst worden afnemers bezocht in Nederland en België.

HB08 wilde al haar klanten met alle relevante informatie in een overzichtelijk systeem hebben en het salesteam beter kunnen aansturen.

Klantdata
Een deel van de klanten van HB08 wordt via een externe groothandel beleverd. Voor de klantinformatie van deze klanten was HB08 afhankelijk van deze groothandel en het formaat van de data week af van de informatie die zij verzamelde van de eigen klanten en prospects. Daarnaast werd de informatie op verschillende manieren verzameld en bijgehouden. Het analyseren van de data was telkens veel werk en slechts beperkt mogelijk.

Bezoekrapportage
HB08 maakte het plan om alle relevante informatie van haar klanten in een eigen database te beheren en die mobiel toegankelijk te maken, zodat de eigen buitendienst deze op locatie bij de klant kon aanvullen. Tevens wilde zij makkelijk en real time rapporten kunnen opmaken, zodat zij meer inzage kreeg in de afzetontwikkeling en het effect van de campagnes.

In augustus 2018 nam HB08 contact op met TSA en sinds eind september van dat jaar gebruikt zij TSA. Sindsdien beschikt HB08 over een volledige set klantendata in een eigen database. Per klant worden 25 voor HB08 specifieke karakteristieken bijgehouden. Daarnaast kan zij ook real time in op maat gemaakte dashboards zien hoe klanten, productlijnen en medewerkers presteren. Het stelt hen in staat om de werkzaamheden van het sales team goed te volgen en daarop bij te sturen. Ook heeft HB08 de doelgroepen beter in beeld en heeft het sales team direct inzage in wat er bij de klant gebeurt en hoe de afzet zich ontwikkelt. Daar kan dan direct op gestuurd worden en dat leidt tot betere resultaten: zo is het aantal campagne-orders met 200% toegenomen.

Gebruiksvriendelijk
HB08 koos voor TSA vanwege de vele mogelijkheden om klantspecifieke wensen toe te voegen en om de gebruikersvriendelijkheid. Treffend is dat ook de reeds pensioengerechtigde buitendienstmedewerker zonder instructie al na een paar dagen volledig met de TSA App werkte. 

TSA is als bedrijf blij om HB08 als klant te hebben. Het systeem wordt zeer intensief gebruikt en HB08 gebruikt de Business Intelligence-module waarin zij een scala aan handige rapporten en dashboards gebruikt om continue te sturen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *